20101213

På natten

Det är tyst och alla har gått och lagt sig. Klockan är mycket och jag är ledig i morgon. Tiden går och sängarna har blivit upptagna med drömmare och sovare. Här på bloggen är det tyst, alla som jobbar här på dagen har gått hem för länge sen. Åkt hem till sina olika boenden. Lagat mat, kanske tittat lite på teve. Gått på någon kvällsaktivitet som yoga eller badminton. Jag tror att hon Polly, som skrev ett inlägg den 28:e februari i år, går på jiu-jitsu. Och Uffe, förra chefen, spelar innebandy. Sedan bastar han länge och avkopplande med några gamla polare från KTH. Jurek, som gjorde ett inlägg i november i fjol, är med i en prog-rockklubb. En gång i veckan träffas han och några snubbar till och lyssnar på skivor och fikar med flera kaffebröd och lyxigt kaffe. De gör det i en lokal som de hyr i Bandhagen. Jurek ser alltid fram emot de kvällarna mycket. Sedan åker de hem, till sina familjer eller till sina singelboenden, och sover snart.
Jag sitter här själv och tittar ut i natten. Exakt vad som helst kan hända. På några sekunder kan allting förändras. Men det händer ingenting. Jag sätter bara på radion för att kolla om det spelas någon rolig låt. Går ut till köket för att kolla om det finns något roligt i kylskåpet. Försiktigt sätter jag på en dator och går in på bloggen. Jag vet att det jag gör inte är tillåtet, men jag gör det ändå. Klickar på "Nytt inlägg" och börjar skriva ett inlägg, sedan postar jag det snabbt, loggar ut och stänger av datorn. Går till sängen och lägger mig, redo att bli väckt om jourtelefonen ringer. Jag har lärt mig att vakna snabbt om det behövs. Jag undrar vad jag kommer att drömma om den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar