20101221

Några ord från Hadar Gullberg, bloggpoeten

Då 2011 ser ut att bli ett riktigt poesi-år är det nu hög tid att introducera Hadar Gullberg, den store poeten. Hadar har tidigare konsulterat oss i de mer poetiska inläggen på bloggen, men aldrig fått något eget publicerat. Vi kände att Hadar måste få det utrymme han förtjänar, så härmed har vi äran att presentera några nyskrivna rader direkt från Hadars själ, ocensurerade och oemotståndliga:

I
 jag pulsar runt i snön, som varje år
och ändå misslyckas jag varje år med att ta snöns puls
jag är för uppe i min egen puls
glömmer nästan bort stadens puls
det var ju meningen att jag skulle känna den
nu när jag kom hem, från Österlandet
liksom kiwifågeln bygger bo av löv
undersöker jag noggrant de nya hyddorna som gatorna har prytts med
det är så jag bygger mitt bo, genom att undersöka
jag är en journalist i universum.

II
på internet finns en blogg
som nu visar 1000 besökare
jag frågar mig själv hur just 1000 blev ett så viktigt tal
och kommer plötsligt att tänka på när jag drack 1000 kronors-skumpa på en bar i Montmartre för tre år sen.

III
jag upplever mig själv som ett ständigt hot
då jag har tryckt av många bomber i mitt inre
goda krafter i min hjärna vill stoppa denna terror
och det är därför jag ständigt har konferenser i mitt huvud
det finns delar av min själ som är fanatiska
jag skulle vilja frysa de här vackra vinterdagarna
för att de är så fulla av hopp, värme och vacker snö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar