20100201

Sproiksz

Det som händer nu är att jag tar fem dagars semester. Om några timmar står jag i en väntsal i Sky City på Arlanda och tittar ut på ett Boeing 747 som är på väg att lyfta. Vart det far vet jag inte bestämt. Kanske till Amsterdam. I min högra hand håller jag en trekantsmörgås, klubbsandwich. Ena halvan har jag precis ätit, och jag har noterat att majonnäsen var för dominant. I min vänstra hand håller jag en halvfull flaska päronfestis. Över ena axeln hänger min axelremsväska. Den är lastad med inspirerande gods.
Jag tänker på min resa, och sen läser jag ett reportage om hamam, turkiskt bad. Bredvid artikeln finns en liten parlör till de turkiska baden:

*Sogukluk - Stort förrum till badet för relaxing och omklädning.
* Ililklik - Varm gång/mellanrum som leder till sicaklik (tepidarium)
* Sicaklik - Det inre ångrummet i ett hamam (caldarium)
* Gobektasi - Navelstenen - den stora varma stenplatta som finns mitt i sicaklik
* Nalin - Turkiska träskor som används i ett hamam för att undvika det blöta golvet
* Pestemal - De oftast färgglada handdukar som sveps om midjan
* Kese - Grov tvätt/skrubb-handske
* Tellak - Man som tvättar man, skrubbar och masserar på ett hamam.
* Natir - Kvinna som tvättar kvinna, skrubbar och masserar på ett hamam.

Jag ser fram emot att en dag få uppleva samtliga begrepp. Jag går och sätter mig i en stol och dåsar till. Det är fortfarande en stund tills planet till Aten går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar