20120628

Radio på nätet

Ensamme George har avlidit, och därmed också hela den art som han var ensam representant för. I Stockholm var det bra väder idag, jag åkte ut till Högdalen och besiktigade stora bilen, var sedan nära på att svänga upp till Högdalstoppen och ta ett foto och skicka till Herman, men det gjorde jag inte. Var också nära på att spränga femhundringen i plånboken och käka en bättre lunch på ett ställe där i krokarna som såg lovande ut, men så blev det inte heller. Åkte förbi Lauritz och såg ett Yamaha-keyboard som ingen hade lagt bud på, tänkte att jag kunde lägga ett blygsamt bud och kanske ta hem den gamla pjäsen och komponera lite. För tillfället är det nämligen rätt tomt på instrumentfronten. Har tillgång till en akustisk gitarr och ett trumset där jag bor nu. Blir mest att jag drar lite på gitarren, krämar lite så att säga.
Botaniserar i podcast-jungeln, det är mycket sly ska sägas. Macheten går loss och river ner det mesta. Filip & Fredriks (ja, jag ska sluta tjata snart) är fortfarande bäst. Några jag har lyssnat på hittills (observera att jag gick igenom dem olika noggrant, se alltså detta som något ytterst subjektivt med en gnutta sanning snarare än tvärtom):

A. Schulman och S. Eklund: tråkigt, vissa ljusglimtar, självcentrerat, oskarpt (Schulman) och pretto (Eklund).

Kringlan och Josefinito: helt ointressant. Långsamt och oskarpt ventilerar de totala banaliteter för varandra. Något förbluffande med tanke på att de har hunnit göra 48 podcastar och således borde vara lite varmare i kläderna.

Värvet: här blev jag negativt överraskad. Hade hört gott om denna intervju-podcast men blev riktigt uttråkad. Kristoffer Triumf, som jag aldrig tidigare hade hört talas om, kändes oerhört tam på just det där sättet som är så typiskt för människor som egentligen inte vet hur man intervjuar (öh jag var 35 och ville prova nåt nytt). Tråkigt avsnitt med Annika Lantz. Så himla fantastisk är väl inte den svenska nöjesvärlden, vilket är podcastens huvudämne. Jag saknar historisk kuriosa, framtidsperspektiv, samtidsperspektiv, mer djupplöjning. Det jag hörde var platt, oengagerande och självcentrerat.

Luuk & Lokko: stängde av efter tolv minuter. Två torrbollar med förvisso goda kunskaper (Lokko) som inte förmår göra något intressant av allt gött i rockärmen. Stelheten är kanske sanktionerad av Sveriges radio.

Sveriges radio, som tänker lägga ner Eldorado nu. Det får inte ske! Eldorado, antagligen världens bästa radioprogram, om inte annat för att det är vårt enda värdiga medium till yttre rymden och alla andra världar. Man kan ta bort alla fjantiga podcastar, varför inte stänga ner hela itunes, men låt för Guds skull Eldorado vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar