20090911

Jag stal min väns spiralblock under en engelskalektion i början av första året på gymnasiet. Han var lönnfet och luktade, inte stank, luktade av feber och de polyesterskjortor han alltid bar. Blocket var fullt av hans spretiga blyertsteckningar och dikter. Jag lämnade aldrig tillbaka det.

"Jag gick in på sjukhuset med en kärleksfull
Hjälm av morfin
Runt min överkropp
Ingen vet
För ingen annan var där
Egentligen
Jag gick in på sjukhuset med ett par kärleksfulla
Skor av sobril
Receptionen tycktes obemmannad
Egentligen
Satt en kvinna där
Men ingen var där
Alla var där
Jag brände dem alla
Rökte dem ända ner till filtret
En mörk bitande vinter spetsad med
Cancer
Så jag gick in på sjukhuset
Ingen visste ingen var där
Egentligen
Och jag hade något elakt ont stickande i
Kroppen
Alla var där
Men det enda jag egentligen minns är att jag såg Trollkarlen från Oz
För första gången
Nu
Två år senare
Önskar jag att jag hade stannat på sjukhuset
Levt resten av livet med lukten av desinfektionsmedel
Och en nyvunnen saknad jag skulle ha vårdat
Vattnat den varje morgon
Talat till den
Den enda som skulle nickat instämmande"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar