20120714

En dag på stan

Vaknade upp, åt vaniljyoghurt som gick ut den 3:e juli med lite crunchy. Låg och lyssnade på Filip och Fredriks podcast "Stop all the clocks", tänkte på Italo Calvino en stund. Plockade undan lite, gav mig ut på stan, hetsläste lite i UKON-boken som var på väg att lämnas tillbaka, kändes trist att lämna tillbaka. Många trafikanter i tunnelbanan. Mötte upp med Sami och träffade sedan hans vän som hade gått på Biskops-aRnö.  Han rökte gula camel och visade oss sin tidskrift. Vi snackade lite om Helsingfors och New York.

Åt en vegetarisk burgare inne på hötorgshallen, konstaterade att den var god. Tog adjö till Sami och hans vän, gick in på akademibokhandeln och letade efter en bok. Hittade ingenting, blev förbannad. Om böckerna stod med ryggarna utåt skulle det få plats fler böcker. Varför ska det handla så mycket om omslagen för. Gick till den andra akademibokhandeln och där fanns inte boken jag sökte heller. Hittade dock en vägatlas för Europa. Köpte en kassettadapter på Clas Ohlson i Gallerian. Snodde lite vatten från Stories nedanför. Gick till H&M och köpte shorts. Gick upp mot Sergels torg, såg små tiggare lutade mot väggarna på vägen. En folksamling hade nu samlats utanför Akademibokhandeln. Man höll en manifestation mot förtrycket av folken i Iran. Jag gick Sergelgatan upp mot Hötorget, ner i tunnelbanan och sedan hem. Jag satt mittemot en tjej som bara satt och gapade. Ju mer jag tittade på henne, desto smartare såg hon ut. Det fanns något märkligt med det. Man träffar så många nya ansikten på tunnelbanan. Igår kväll gjorde jag sällskap med en man som hade varit "full konstant sedan september". Han förtydligade dock att han inte hade några alkoholproblem. Min reaktionskurva lär ha varit liknande som den jag hade idag - först tänkte jag att han var helt sönderalkad men ju mer jag pratade med honom desto mer kände jag att han hade de flesta hästarna i stallet. När jag hade lämnat honom och hans utsmugglade krogglas och ölburk så slog det mig att han säkert skojade med mig. Bigtime. Tjejen med öppen mun kanske också skojade med mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar