20111113

Testbild! - Barrikad

Oj, hehe, välkommen tillbaks kära lyssnare.
Jag kör på. Får man göra såhär? Vad händer om jag slutar och vad händer om jag fortsätter? Jag blundar och tar några steg ut i mörkret. Antingen tar någonting emot mig eller så går jag bara på tills allt faller.

Ikväll: skivrecension.


 Testbild! - Barrikad

Skivan är från 2011. Jag hade inte noterat att den mystiska gruppen hade släppt en ny platta förrän jag gick förbi en liten skivaffär på en gata i Malmö. En affisch på deras nya skiva satt på i skyltfönstret och jag mindes med värme Testbild!s gamla skiva The Inexplicable Feeling of September från 2004. Med siktet inställt på att köpa Barrikad klev jag in i den lilla affären och gick fram till disken, men fick bara en liten lapp med ett lösenord på av föreståndaren i skivaffären. Jag kilade hem med min nya lapp och lagade middag, hungrig som jag var. Först dagen därpå slog jag på datorn och surfade in på hemsidan som stod på lappen och knappade in lösenordet. Jag fick tillgång till albumet och kunde ladda ner det. Sedan stängde jag av allt runtomkring och klev ner i den lugna flod av låtar som Testbild!s nya skiva faktiskt är. Jag blev en färjkarl som nyfiket åkte på min båt över Barrikadfloden. Försökte att höra vad floden sjöng och jag hörde små lätta rader som fick mig att tänka på gamla trevliga barnprogram. Musiken kom rakt in i mig och fick mig att gunga förnöjt i båten ett flertal gånger. Testbild! utmärks av sin alldeles egna mjuktuffa version av ett psykedeliskt förhållningssätt till världen. Det är som att man blir introducerad till en ny sorts zonterapi eller som att få en bra massage av en farmor som lyssnade mycket på experimentell jazz i sin ungdom. Barrikad kommer lägligt i denna årstid då den är lika höstig som en stor kopp med te. Möjligen blir teet lite för ljummet ibland, och då får man lätt känslan av bakgrundsmusik. Men skivan är väldigt gullig och är ett välkommet ljus i höstens mörker. Jag har saknat det testbildiga ljudet.

1 kommentar:

  1. nytt med Testbild! Musik från en handfull filmer av Henrik Möller: http://zeonlight.bandcamp.com/album/testbild-musik-fr-n-en-handfull-kortfilmer-av-henrik-m-ller

    SvaraRadera