20110427

Moon Duo

Den här bloggen är inte tänkt att fungera som någon sorts annonssida för internet, men:
Den här veckan har varit en bra internetvecka.
Jag blev kompis med en gammal idol på facebook, och har fått tillgång till ett musikbibliotek på itunes som tillhör någon som tydligen bor i närheten av mig. Bra musiksmak, skönt med nya toner. Har lyssnat för mycket på mina gamla skivor. Ikväll spisade jag Led Zeppelins första för tredje kvällen i rad. Jag tycker att det är en galen skiva som håller måttet [2011]. För vissa är den nog ingenting annat än ett rostigt gammalt vrak, men för mig är det fortfarande en spännande resa till en av rockens centralorter.
Mycket tyder på att jag är en sån som lätt faller för äldre saker. Andra individer verkar istället vara allergiska mot gamla saker. En bil, en skiva, en lägenhetsinredning, måste vara NY (för den sakens skull inte modern, nytänkande, progressiv, intressant) för att falla den personen på läppen. Vi lever parallellt här på jorden, vi som gillar gamla saker och de som gillar nya saker. Lever våra liv, tänker våra tankar, ser våra syner. Hör våra ljud.
Det var otroligt mäktigt att chatta med den gamla idolen. Det var härligt att få tillgång till en okänd persons audiotek. Det var kul att kunna hitta ackorden till Beatles-låten "Blackbird".
Nja, det där sistnämnda vet jag inte riktigt... om jag kan stå för.
Det kändes nästan lite busigt att kliva in i audioteket där, på iTunes, och bläddra. Som om jag vore osynlig och smög in i personens lägenhet och bläddrade i skivsamlingen utan att hon såg det. Adam and the Ants, hm, kan det vara något? Vilken bra ordning hon har sina skivor i! Oj, shit, den HÄR skivan med Hansson & Karlsson!! Himmel! Näe, Grace Jones också! I SAMMA back! Ja, ni fattar. Speciellt ni som tycker att det är kul att titta i andra människors, helst främlingars, skivsamlingar.
Med detta kretsande i tankarna så kan jag inte låta bli att tycka att det har varit en bra dag.
A propos internet; vad hände förresten med den hedervärda gamla sajten skivsamling.nu?
Ytterligare en märkvärdig detalj med internet är att jag kan ställa den här frågan, för att en sekund senare googla fram svaret själv (och låtsas om att jag har vetat om det länge). Skivsamling.nu finns inte längre, men tycks ha fått sin reinkarnation i hemsidan http://skivsamlingen.se/ istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar