20111019

Vykort från mongoliska stäppen

Kära bloggläsare, nu var det ett tag sen, eller hur! Bortsett från några rörliga bildmeddelanden har det varit glest med uppdateringar här på bloggen på sistone. Utan att säga för mycket så har saker kommit i vägen, till exempel utförsäljningen av det allmännyttiga grammofonarkivet på SR Malmöhus, en ansenlig mängd falafelkiosker att utforska, diktverket "Paradise Lost" av Milton, skivan "Olympic Games" av Siinai, utforskandet av Lars Vilks land Ladonien, för att bara nämna några händelser.

Det är ett ständigt avvägande det här livet, mellan det som är inne och det som är ute, mellan det som slår högt och det som slår lågt. Antingen så lever man för verkligheten eller så lever man för bloggen. Något mellanting finns inte riktigt. Jag har väl fokuserat på det verkliga livet på sistone, jag har försökt att få saker och ting att gå ihop. Det är ingen lätt match. Medan jag har varit upptagen med att leva livet så har bloggen följt mig i varje steg jag har tagit, den har bönat och bett om att få min uppmärksamhet, men NEJ! har jag skällt och förklarat att jag måste leva nu. Måste delta i motdemonstrationen mot SD, måste prova en ny ajvar, måste ringa mormor och måste lyssna på GBG-punk från tidigt 80-tal.

Och det där sistnämnda får mig osökt att tänka på Radium 226.05 som var ett av skivbolagen som pysslade med punk i Göteborg på 1980-talet. Vad alla som var involverade i Radium har tagit vägen idag, kan jag inte redogöra för, men jag vet en kvinna som fanns där i kretsarna och som idag gör någonting helt annat. Jag behöver inte nämna hennes namn, men jag kan väl åtminstone säga att hon idag är 52 år och är ekonomiskt oberoende. Vad gör då en ekonomiskt oberoende? Hon har hittat sitt sätt att göra tillvaron meningsfull. Om dagarna sitter hon vid datorn och korrekturläser digitaliserade böcker till Projekt Runeberg och ibland gör hon lite musik i ett program. Hon lägger upp rariteter på youtube och är inne på flashback då och då. Hon motionerar och tar hand om sina barn så mycket som det behövs, vilket inte är så mycket då de är vuxna nu. Man kan kalla det ett skapligt liv. Ibland skriver hon en kolumn för en nättidning och spelar schack med sin avlägsna släkting som är bosatt i Portugal. Hon tentade av en distanskurs i nygrekiska för ett år sedan och ska vara med i Scrabble-SM den 28-30 oktober. Varför jag skriver om henne? Hon skickade ett mail till ludvigfunk@gmail.com och bifogade ett foto:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar